Gamesdust
usr.mnu
zoeken

Home
Nieuws
Reviews
Previews
Columns
Walkthroughs
English
Forum

Login

Registreer

Gears of War

Door: Switchboy op: 2007-12-10, 4896 views

PlatformZo'n beetje een jaar nadat het spel de Xbox 360 als zoete broodjes over de toonbank liet vliegen is de game er nu ook eindelijk voor de PC. Ik heb het hier natuurlijk over Gears of War. De vraag is natuurlijk, zitten wij als PC gamers eigenlijk wel op deze game te wachten?

Dit hangt natuurlijk erg van de smaak of. Om te beginnen is het spelen met de "schouderview" zoals die in GoW gebruikt wordt wel een erg leuke verfrissende ervaring. En de gameplay heeft er beslist niet onder de overstap van console naar PC geleden. Ik moet zelfs zeggen dat het richten en schieten een stuk fijner is met een toetsenbord en muis in plaats van een controller.



Het dekking zoeken en vanuit deze dekking schieten in combinatie met de schouderview voelt in het begin vreemd aan. Als je normaal shooters speelt lijkt het net of je dit mannetje helemaal niet bent. Na ongeveer 5 minuten ben je hier wel aan gewend en vanaf dat punt speelt het echt alsof je in een speelfilm rondloopt.

Het verhaal zelf is best standaard. Een generatie geleden komen wezens van ondergronds naar boven er breekt een oorlog uit tussen mensen en deze wezens. Liever dan dat de mensen hun wereld aan deze ondergrondse wezens geven vernietigen ze hun eigen beschaving met the weapon of dawn. Om verder een guerrilla oorlog te voeren. Een redelijk verhaal.

De manier waarop dit verhaal verteld wordt is echt zeer goed. Doordat je personage de hele tijd in beeld is spreekt tijdens het spelen. En ook interactie heeft met de andere 3 leden van je team. Leef je erg met het verhaal mee. Niet langer ben je de stomme actieheld die het wel even opknapt. Maar ben je een echt personage met tekst.

De AI van je teammaten is redelijk. Het houd in sommige situaties niet over. Soms zijn ze wel te betrappen op hersenloze acties. Dan gaan ze weer dood en moet je ze weer helemaal reviven. Gelukkig kan dit en is het niet meteen mission failed als een teammaat het loodje legt. Want domme AI kan in zo'n geval het spel aardig bederven. Er zijn wel bepaalde missies waar je dus alleen en je teammaten ook alleen ergens heen moeten. Bij een paar van deze missies moet je dekking leveren aan teammaten. Hier is het wel mission failed als een teammate dood gaat. Dus ga niet op je loueren rusten!

De controls zelf zijn best inuïtief. Alleen zal eraan het begin een beetje meer uitleg mogen zijn. Zo ben ik best een tijdje bezig geweest tot ik doorhad dat je over balken heen kon springen als je er dekking achter zocht. Maar als je ze eenmaal in de vingers hebt, zodra je klaar bent met het eerste level. Zo moeilijk zijn ze niet namelijk. Speelt het echt geweldig weg.
Merk je dan echt niet dat het een console game is? Ja toch wel, je hebt een beetje minder vrijheid in welke bewegingen je maakt ten opzichte van andere PC spellen in hetzelfde genre. Maar deze beperkingen merk je bijna niet omdat het spel zelf heel anders peelt dan een huis- tuin en keuken FPS.

Ook merk je totaal niet dat de game al een half jaar oud is. Epic heeft namelijk niet stil gezeten. En op een leuk systeempje gooit Unreal engine 3 echt alle registers open. Zo heeft de PC versie mooiere textures. Laden deze textures beter "on the fly" in. En is het spel zelf mooier dan de cutscènes.
Veel cutscènes zijn ook gewoon ingame. De exgame cutscènes zijn over laadschermen geplaatst en het laden vindt op de achtergrond plaats. Zo wordt de illusie van een onafgebroken verhaal nog eens veel sterker gemaakt.



Ook de co-upmode iets dat volgens mij veel PC developers te eng vinden en ik best vaker wil zien. Is goed uitgewerkt. Op een paar vage acties na. Zo kan alleen de hoofdrol speler bepaalde events triggerren. En wordt de andere speler op sommige momenten plotseling "geteleporteerd" als hij voor een cutscène nodig is.

Heeft deze game dan echt geen minpunten?

Jammer genoeg zijner wel een paar minpunten. Zo is het "on the fly" inladen van het level terwijl je speeld soms wel eens te laat waardoor het spel verschrikkelijk gaat stotteren als je door een deur loopt of om een hoekje kijkt. Ook vergeet het spel, als het niet gepathed is, soms spontaan al je savegames. En omdat deze savegames op je liveprofiel opgeslagen worden. Kunnen deze niet gebackupped worden.

Al met al zorgen deze dingen ervoor dat GoW net niet de ervaring is die het had kunnen zijn. Voor online gameplay zijn er op PC ook betere games. Dus ik denk niet dat het zo groot gaat worden als op de 360.

Al met al krijgt dit spel ondanks de schoonheidsfouten toch nog een dikke acht.

Review score van 90 van de 100

Volgende en vorige item:
ALG Nieuwe trailer Turok
ALG Kerstrush

0 reacties

Reacties:

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.
Wees de eerste die reageert, voer je reactie hieronder in!



Reageer

Je reageert nu als (uitloggen).





Over ons :: Contact :: Adverteren :: Review scores :: Privacy policy :: Disclaimer