Gamesdust
usr.mnu
zoeken

Home
Nieuws
Reviews
Previews
Columns
Walkthroughs
English
Forum

Login

Registreer

Log in met Google+

Log in met Facebook

Cities: Skylines: Hoe begin ik een spel met winst?

Door: switchboy op: 2015-04-29, 3832 views

ArtikellogoIn city building games is het begin altijd een lastige periode en in Cities Skylines helemaal. Dit komt omdat je aan het begin van het spel niet een lening af kunt sluiten wanneer je geld tekort komt. Het is dus zaak om eigenlijk vanaf het begin een stad op te zetten die al vrij snel winst maakt. Maar hoe doe ik dit?



Het begin


Je begint met een bescheiden hoeveelheid geld en meestal een volle vraag naar een residential area. Met dit kleine beetje geld moet je dus een gebied opzetten waarin je wegen aanlegt en zorgt dat er overal water en elektriciteit is.
Je begint het spel met een enkele tegel waarop twee afritten van de snelweg op uitkomen en verder helemaal geen bebouwing kent. Om te beginnen is het zaak een klein ‘dorpje’ te bouwen. Laten we zorgen dat we de wegen nu even zo aanleggen dat de mensen de stad in en uit komen. In het beging van het spel heb je alleen een standaard 2 richtingen eenbaansweg dus die gaan we nu gebruiken.



Een grid of raster


De volgende stap is dat we gaan beginnen aan ons kleine dorpje wat moet gaan zorgen voor wat cashflow. Het is het best om dit nu even zo economisch mogelijk te maken en voor een zogenaamde grid te gaan. In het begin van het spel hoef je je echt nog niet druk te maken om het verkeer en je kan op een later moment je begin dorpje gewoon slopen.
Om te beginnen gaan we vanaf het stukje weg wat we gemaakt hebben negen grote hokjes omhoog. Als je dat gedaan hebt ga je vanaf de bovenkant van de weg drie grote hokjes opzij. Dan ga je één groot hokje naar benenden en weer drie hokjes terug. Het zelfde doe je ook aan de andere kant van dit vierkantje. Aan het einde hiervan heb je twee vakjes van 3x1 tegenover elkaar.



Deze stappen herhaal je nog twee keer naar beneden toe, zodat je uiteindelijk een raster hebt van negen hokjes. Deze hokjes ga je op een later moment invullen met zones.



Water af- en aanvoer



De volgende belangrijke stap is zorgen dat je dorpje voorzien is van drinkwater en riolering. Dit is wel iets waar je even goed over na moet denken. Je moet namelijk rekening houden met het feit dat je rioolafvoer het water vervuild en dat water een bepaalde stroomrichting heeft. Je moet dus zorgen dat waar je het water uit de grond of uit een rivier haalt je schoon water hebt. Doe je dit niet dan worden je inwoners ziek en zullen ze uiteindelijk sterven of vertrekken!
Gelukkig geven de pijlen in de rivier aan welke richting deze opstoomt. Dus als je je pompstation stroomopwaarts van je rioolafvoer plaatst moet het helemaal goed gaan. Mits je hier later geen industriegebied aan vast plakt…



Hier heb ik dus een afvoer en een pompstation gebouwd nu moet ik deze nog met ons raster verbinden zodat de inwoners dáár ook water hebben.



Elektriciteit


Zo nu heeft ons dorpje water. Het volgende probleem gaat stroom worden. Ik bouw in het begin van het spel meestal een windmolen, dit geeft je aan het begin genoeg stroom voor een paar inwoners en is niet al te duur. Dit zorgt ervoor dat je je capaciteit langzaam uit kan breiden. Je windmolen wil je een beetje uit de buurt bouwen van waar de mensen wonen aangezien een windmolen zorgt voor geluidshinder. Je windmolen sluit je dan via hoogspanningskabels aan je bebouwing. Let op dat alleen gebouwen en parken stroom doorgeven aan elkaar. Je stroomkabel moet dus uitkomen in een tegen naast een gebouw (waar het blauw is op de map). En niet zoals in het onderstaande plaatje.



Zo dus nu hebben we water en stroom in ons raster. Tijd om de tegels in het raster te gaan voorzien van een bestemming. We maken de bestemming van alle negen van onze tegels residential.

Gefeliciteerd! Nu kunnen de mensen naar je stad toe trekken om hier te komen wonen, een huis bouwen ze vanzelf. En dankzij jou kunnen ze er komen, hebben ze water en licht. Alleen kunnen je burgers nog nergens werken!

Zorgen voor werkgelegenheid


Gelukkig hebben we nog wel wat geld in onze zakken. Tijd om een gebied aan te leggen waar onze inwoners kunnen werken. Voor nu gaan we hier een industriegebied voor aanleggen. Een industrie gebied zorgt voor herrie en voor vervuiling. Hierom moeten we het dus een beetje uit de buurt van waar de mensen wonen aanleggen.



We hebben weer gebruik gemaakt van hetzelfde raster systeem alleen omdat een industrie gebied meer verkeer genereerd heb ik er twee extra uitvalswegen aan toegevoegd. Hier leg je ook elektriciteit en water aan door het door te trekken van je al bestaande infrastructuur.

Het is tijd om de simulatie van pauze af te halen en onze stad te zien groeien. Wees niet bang als je tijdens de eerste paar maanden even de rode cijfers induikt. Zodra er mensen in je stad gaan wonen en belasting betalen zullen je inkomsten stijgen en zal je met deze setup uiteindelijk winst gaan maken. Let we op dat je op tijd windmolens bijbouwt.



En nu verder


Zo nu heb je de moeilijkste periode gehad. Als het goed is heb je nu een stad met wat inwoners die langzaam aan groei. Hierdoor zal je nieuwe gebouwen en wensen van inwoners vrijspelen . Gelukkig heb je ook een positieve balans waardoor je later verder door kan groeien. Vanaf hier is je eigen fantasie de beperkende factor. Om je hierbij te helpen zullen er nog meer tutorials verschijnen

Volgende en vorige item:
MOB How to fix Google Chromecast audio multicasting only playing on one device
PC Hoe maak ik een game? Les 2: if, while en ons eerste spel!

0 reacties


Reacties:

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.
Wees de eerste die reageert, voer je reactie hieronder in!



Reageer

Registreer jezelf en/of log in om te kunnen reageren!

of

Log in met Facebook
Log in met Google+


Over ons :: Contact :: Adverteren :: Review scores :: Privacy policy :: Disclaimer